onsdag 10 november 2010

Ved på rot och korta snökedjor.

Idag har det varit en lärorik dag.

Jag ringde ut rörmokaren och vi har tillsammans gått igenom hela pannrummet. Jag har ifrågasatt varje liten pinal därinne så nu måste jag väl kunna kategorisera mig själv som en hobbyamatör på värmepannor. Det verkar inte vara några större fel på grejerna. Problemet ligger tydligen i våran eldning. Som säkert många vet, utom just jag och min sambo, så tar det ungefär två dygn att värma upp en acktank på 1500 liter. Vilket innebär konstant eldning tills den är lika varm i botten som i toppen. Vi har under ett års tid eldat tills det är 80 grader i toppen, tempen i botten har stått nästan konstant stilla på 20 grader, sen har vi varit nöjda och trott att det kanske ska vara lite ruggigt om mornarna när man vaknar. Icke "Elda utav bara fan" för att citera mokaren "Det ska mycket till innan ni får den här att koka" vilket har varit våran oro. Så ja, nu eldar jag utav bara fan då!


Vi har också fått två decimeter med snö och rookie som man är har vi knappast fått på plogbladet på traktorn. Kan slå vad om att grannarna svär över "Jäkla Stockholmare som inte kan sköta vägunderhållet" idag. Funderar på att sätta upp en skylt vid båda vägändarna och skriva "Håll k*ften och kör runt!".






Jag har ändå gjort ett tappert försök att få på snökedjorna. Det ser bra ut framifrån.












Mindre bra bakifrån...






Dom är så tajta att jag omöjligt får på dem. Pratade med min före detta kollega och istället nuvarande vän Fidde. Jag tänkte sätta dit en extra länk för att komma runt problemet men den idén fick jag genast nedslag på. Snökedjor skall tydligen sitta hårt så att de inte sliter på däcken och efter lite eftertanke konstaterade jag att hellre får jag väl kämpa med spett tills jag får på åbäkena än att fuska med extra länkar och behöva köpa nya traktordäck, jag gissar i allafall att de kostar en del.

Ja, år noll som sagt och denna vinter skall vi inte bara ta ner nästa års vedförbrukning som fortfarande står på rot utan även nästkommande år så det blir väl runt 50-60 kubik som ska ner. Spännade! Hittills har vi nog åkt på en räkmacka det är nu allvaret börjar med att ha en gård och då har vi inte ens börjat med att sköta vår egen mark än!

Missförstå mig inte nu, visst det är mycket jobb men jag njuter av varje sekund när jag går från klarhet till klarhet vad det är som jag/vi har tagit mig/oss för. Jag eller vi för att vissa delar är helt enkelt mina att leva upp till. Det här är livet i det lyckliga för mig. Jag är tacksam för att jag får göra det som jag vill och som gör mig lycklig. Och jag är innerligt tacksam över att ha människor runt omkring mig som ställer upp med råd och tips och evig uppbackning i allt.

Tack vänner och familj för att ni finns. Tack min älskade prins för att du står ut med mina ibland galna idéer och impulsiva handlingar. Hade det inte varit för dig skulle jag inte vara hälften så lycklig.





/Bönan

3 kommentarer:

  1. Prova att linda in kedjorna med nyplockad navelludd så ska du se att dom glider på hur lätt som helst.

    SvaraRadera
  2. Som sagt, tack för de alltid lika goda tipsen och råden Mr Guiness! :)

    /J

    SvaraRadera
  3. Det är inget att tacka för, bara kul när man kan hjälpa till lite.

    SvaraRadera