lördag 3 juli 2010

Lufttankar, scrambled eggs och Rädda Villy...



Villy- Brun med svart man och svans bakom sin mamma Molly- Gulbrun med svart man och svans.





...från mig! Vart ska det här sluta? Villy är 3 år, mycket NH-hanterad och står hos uppfödaren i ett stall några kilometer ifrån Annelund, jag var där igår! Fantastiskt trivsamt par, har en gård och en ridskola med bara svenska raser, nordsvensk och gotlandsruss, dom liksom vi har en vision om självhushållning med alla tillhörande djurslag och det tog inte många minuter innan vi hade funnit varandra.

Efter en timma gick vi ner till hagen för att bara titta på Villy och dom andra hästarna -Ååh! Var väl det mest intelligenta jag fick ur mig. -Det är som att bara åka och titta på hundvalpar, replikerade herrn i huset med ett leende.

Ja, trots att jag egentligen skall skaffa mig en läromästare står jag nu här och funderar på om inte Villy kan vara något, han är ju så söt! För det är ju verkligen det som ska vara det avgörande. Och erbjudandet jag fick var lockande; att jag får ta hem honom och en kompis på bete i sommar och känna på honom lite, pyssla med honom för att sedan avgöra om tycke har uppstått, jag är med andra ord körd! Dock oavsett om tycke uppstår eller inte så får jag hjälp med att lära mig att köra/köra in och dra efter häst och ridningen. Hon utbildar såklart i centrerad ridning som ligger mig varmt om hjärtat, ett ganska oemotståndligt erbjudande med andra ord.

Hästturnén jag skulle ha i veckan blev väl inte så mycket till turné men jag och min arbetskollega kom iallafall till Vallentuna där vi red på nordisen Brunte...i manskapssadel, min rumpa är fortfarande trasig men det var en rolig och mycket svettig upplevelse då det var några (ca 100) kilo för mycket, lite väl varmt och möjligtvis lite avsaknad av go i totton.

För att spinna vidare på självhushållningen kan jag avslöja att väggarna står reglade och klara i mitt hönshus tack vare min fantastiska granne Tommie och min lika fantastiska karl Christian. Nu är det bara skivor, en dörr och reden kvar sedan kan jag köpa in höns!






Säg: Omelett!






För övrigt så har jag fått mitt väldigt efterlängtade körkortstillstånd nu. Jag fick avboka hela den här veckans körlektioner pga transportstyrelsen långa väntetider men nästa vecka så smäller det, det är då jag börjar min karriär som trucker.






För någon månad sedan tjuvstartade vi (jag och T-Bone) dock karriären lite!




Jaha, det var allt för nu. På återseende.

4 kommentarer:

  1. Herr Snickarglädje3 juli 2010 kl. 18:00

    Du får säga åt din räka till karl att trolla fram lite skivor och skruv så att vi kan fortsätta med konstverket nästa helg.

    SvaraRadera
  2. Ni, du och din fru, är väl för fantastiska! Det är klart vi ska ha fixat fram lite doningar tills då /J

    SvaraRadera
  3. KLART ATT MAN SKA SKAFFA EN HÄST JUST FÖR ATT DEN ÄR SÅÅÅ SÖT! Då står man ut med vilka hyss den än hittar på. Varje gång han spränger en hage kommer du att tycka att han bara är för charmig ;) Jag röstar helt klart på att du ska ta hem Villy!
    /Sara Raukola

    SvaraRadera
  4. Ja, idag var jag och köpte stängsel för ett par tusen...det är ju helt klart åt vilket håll det här barkar! /J

    SvaraRadera