fredag 2 juli 2010

Löshö eller pressat?

Det är alltså den stora frågan idag.
Jag har ju någon sorts förhoppning om att jag ska ta hand om mina vallar själv i framtiden.

Jag har kollat upp lite maskiner idag på Blocket bl.a och att få tag i gamla löspressar, elevatorer eller självlastarvagnar och hökanoner verkar vara det minsta problemet jag har. Slåtterkross och vändare finns redan på gården. Och då kom jag osökt att fundera på skulltorksbygge som säkrar skördar och kvalité på höet avsevärt. Och inte heller det verkar vara ett större problem, jag råkar veta att det finns en gammal torkfläkt på skolan där jag jobbar, sedan tycker jag mig minnas att jag har sett flera sektioner med ribbgolv. Ska nog ta ett "snack" med herr Rektor när semestern är slut, kanske jag kan tänkas göra ett klipp! Så nu återigen frågan: löshö eller pressat?

Jag ska med en liten bildserie nedan försöka förklara hela ovan beskrivna förlopp!

Höskörd oavsett lagringsalternativ:

<-Steg 1: Slå vallen
Steg 2: Vänd slåttret->
Steg 3: Stränglägg







Alternativ löshö:
<-Höet samlas med en självlastarvagn
Blås sedan upp höet på skullen mha en hökanon ->




Alternativ pressat hö:
<-Löspress med balbana till hövagn till lastningen.
Elevator transporterar upp balarna på skullen->




Nu har vi kommit ända till torkningen och lagringen, där finns också två alternativ, ribbgolvstork och trapetstork. Jag röstar på ribbgolvstork då jag tror att det är minst krävande att bygga, EU-pallar is the shit! Bifogar en länk på torkbygge av en trapetstork, samma princip för fläkten i ribbgolvstork längre trumma bara med sidoutblås för att luftsätta ribbgolvet. http://www.skuleridhus.se/renovering/tork.htm

Under inläggets uppbyggnad har jag själv kommit på mig med att bli mer och mer övertygad om att det blir pressat hö. Men om inte annat så har kanske någon fått sig en snabblektion i vallskörd. Förvisso kräver det att jag inte kan ta in höet själv men jag ska ju som sagt ha lite skördefester och grillpartyn.

Som alltid, Välkomna!

2 kommentarer:

  1. Synd att jag är tokallergisk mot hö. Men vad fan, slå en signal när gräset ligger på vinden så kommer vi och festar. Det är vi bra på......

    SvaraRadera