söndag 13 juni 2010

Blomrock

Idag var jag på Trädgår´n i Söderfors, en fantastisk handelsträdgåd.

Väl förberedd med pilotbrillor, blomspänne i håret, nitbälte, flip-flop och grundligt påläst grabbade jag malligt en kärra utanför entrén och klev in i, vad ska jag kalla det, rosornas paradis kanske. Och satan här fanns mer rosor än det måste göra i hela Upplands trädgårdar sammanlagt, ja förutom just med denna då. Och nu har även jag blivit en stolt rosentusiast efter att taktiskt ha kastat mina pålästa kunskaper över axeln och sedan metodiskt arbetat mig igenom sortimentet från ingång ner till café vid vattnet. LÅG (även kallad Rosornas bibel) släng dig i väggen! Här har du numer ett livs levande uppslagsverk vad gäller rosor...med risk för att jag råkar slå mig själv lite för hårt över bröstet.

Detta blev alltså införskaffat.











Det blev en "Vit bondros" att stå på vänstra sidan om entrén och en röd "Ingrid Bergman" att stå på höger sida.




Längs södra muren kommer två marktäckande torparrosor att klättra fram och förhoppningsvis ge oss massor av härliga orangea och röda kliande bär till höstarna också kända som nypon.















I blomlådor och amplar kommer Krassen förhoppningsvis att slå ut lagom till midsommar.



I sommarsolen på husets södra sida kommer en tvättäkta svensk rödvit kaprifol att få förgylla väggen.















Sist men inte minst så planerar jag bygge av kryddspiral i köksträdgården. Här är lite idéer som jag har lånat för projektet.

I helgen har det också tillkommit små odlingsbäddar av det exklusiva materialet EU-pallkragar runt växthuset, alltså i "Köksträdgården" som jag så flådigt nu har valt att kalla den ogräsbevuxna platån runt just växthuset. Nu är det bara en massa jord som saknas sen är det fritt fram för fantasin att flöda. Jag tänker potatis, rödbetor, svartrot, morötter och rädisor med mycket mera.


Oftare och kortare var det ja...Godnatt!

2 kommentarer:

  1. Haha detta inlägget var ju riktigt roligt! Försök få in lite mera ordvitsar bara ;)

    Go böna!

    SvaraRadera
  2. Kul att jag kunde bjuda på ett leende! Nä, ordvitsarna får du nog stå själv för...det är ju ändå det du kan och det vill jag ju inte ta ifrån dig.

    Godnatt Herr Lök

    SvaraRadera