torsdag 1 oktober 2009

Ullmys!

Idag var jag, min arbetskollega och en elev och hälsade på gården där förra veckans elev nu praktiserar. 20 tackor med tacklamm hade dom, helt underbara, nyfikna och keliga dom följde oss sen troget längs med stängslet när vi gick och de äldre tackorna bräkte efter oss med bas i stämman.

Jag undersökte stängslet, pratade med tjejerna och konstaterade att har dom bara tillräckligt med bete så håller dom sig innanför. När dom börjar ropa på en när man går förbi är det dags att byta hage. Som jag har förstått så är det bättre att förekomma fåren med att växla beten hellre än att förekommas då dom tar sig ut på alla möjliga vis för att leta upp en mera smaklig måltid. Så ordentliga stängsel och givande beten är a och o. Av vinterboningen verkar dom inte kräva så mycket, en väl ventilerad lösdrift med tillgång till utevistelse, gärna lösa grindar att göra små lammkammare av och som också kan användas till att göra gångar till vågen, klippstolen eller transporten. Hittade dom hos Nordpost för runt femhundringen.

Nu vill jag bara upp till gården och se hur jag ska sätta mina planer i verket, jag vill titta mer på ladugårdsbyggnaden som ska användas, hur mycket betonggolv finns, är det jordgolv sen osv?

Jag har fått tag i mer litteratur också, först "Fårboken" som fanns på min arbetsplats bibliotek och nu till min stora lycka berättade en arbetskollega att hon har gammal kurslitteratur jag kan få låna, alla fårägares bibel, boken Får.

Bokmalen har bitit sig fast i mig och jag har varje ledig stund näsan nerkörd i en fårbok!

1 kommentar:

  1. Hej igen!
    Det finns helt olika typer av grindar, så tänk igenom innan vilket system du tror passar er bäst. Själv använder jag dem från Knarrhult, men det finns även tex LGprodukter och Siltbergs, plus en utanför Enköping tror jag som fixar själv.
    /M

    SvaraRadera