fredag 9 oktober 2009

Närproducerat!

På hemsidan www.sufbladet.se, som jag flitigt besöker, en hemsida för Stockholm-Uppsala distriktet i Fåravelsförbundet har det kommit ut en ny artikel angående ett bygglov som godkänts för ett slakteri i Funbo-Lövsta. Slaktteriet uppförs i samarbete med SLU och kommer användas inom både utbildning och forskning, det är Faringe Kött och Slakt AB som kommer att driva anläggningen och ett nära sammmarbete kommer också att finnas med charkfirman Andersson och Tillman AB. Båda kommer dessutom att hantera ekologiskt producerat kött.

Detta känns som ett väldigt bra recept på närproducerat för Gården Annelund! Transporterna till slakteriet blir korta och att förädla köttet bidrar inte heller med några större utsläpp då alla företag finns samlade i Uppsala.

På söndag blir det fårhusplanering av, då ska vi nämligen åka upp till gården igen och jag ska passa på att måtta ladugården för allt vad jag är värd. Min kära mor skall med upp också, hon tror att hon äntligen ska få se gården men i själva verket är det en komplott från min sida att vänja henne in i hennes nya arbetsmiljö!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar