måndag 28 september 2009

Lycka!

I slutet av förra veckan kom det första fysiska beviset för att jag verkligen har gett mig in i fårvärlden, på riktigt!

I brevlådan låg tre tidningar med med namnet "Fårskötsel", jag fick två gamla nummer och ett nytt allt för att bli lite uppdaterad, hela helgen har gått åt till lusläsning av dessa och jag har nu också beställt den lilla handboken "Starta med får" av Nils-Åke Fag som beskrivs som mer eller mindre oumbärlig för vilka som ska starta en lammproduktion. Jag har också letat upp mer litteratur som skall kunna hjälpa mig på vägen och jag har för avsikt att beställa dessa inom en snar framtid.

Jag har tänkt ett steg längre också och funderat lite på vallning. Det beiga lilla otyget som jag nu har rännandes runt fötterna är nog dessvärre ganska oduglig som vallhund, tror att han lätt kan råka motarbeta mig ute på fältet, jag försöker samla fåren i flock och han ser störst nöje i att se hur många håll dom kan springa åt samtidigt. Fler hundar är förvisso på ingång förr eller senare men inga vallhundsraser faller mig riktigt i smaken risken finns att det blir något mindre och knubbigt som dreglar kärlek över allt som finns tillgängligt. Men kanske att man skulle kunna valla med häst, iallafall någon gång mycket längre fram. Jag har för ambition att fortsätta min, nyligen återupptagna, ridning med att börja på ridskola med Quarterhästar och den såkallade Westernridningen som hör till, det vore ju förträffligt häftigt att kunna valla ihop sin lilla popcornflock till häst.

Ekologisk grönsaksodling är något jag ska kolla upp härnäst, kanske skulle det gå att kombinera dessa två inriktningar.

Ja som sagt tankarna spinner vidare och just nu har jag ingen aning om vart det kan tänkas sluta, om det nu nånsin gör det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar