söndag 6 september 2009


Ja, nu är det ju så här att jag förmodligen vill hålla på med får. Detta efter att ha gått igenom teoretiskt vilket lantbruksdjur som bäst skulle lämpa sig för gården och får blir uteslutande lättast att hålla i de gamla ekonomibyggnaderna som finns. Den nyare ladugården som är från tidigt 1900-tal är den som får stå till förfogande för detta ändamål i sådana fall, byggnadsarea ca 264 kvm, se ovan.

För närvarande läser jag på för fullt om får, har hittat väldigt bra texter på nätet. Det lutar åt så kallade vårlamm eller sommarlamm i produktionsinriktningen, jag är dock inte säker på vilka raser än. Vårlamm föds i januari/februari och innebär lamm på stall och bara en kort period på bete innan slakt medan sommarlamm föds i mars och kan gå på bete hela sommaren för att slaktas till hösten. Det senare alternativet är lättare då det följer fårens naturliga cykler medan det första ger bättre betalt för köttet och det finns raser där man lättare kan manipulera brunstcykeln. Nackdelarna med båda metoderna är dock att man helst skall kunna producera sitt eget spannmål, men jag funderar på ett mellangårdsavtal då det finns, enligt ryktet, ekologiska bönder runt omkring.

Jag fortsätter att läsa på, skall även bli medlem i Hushållningsällskapet som verkar vara en bra organisation med bl.a. rådgivning för lantbrukare. Jag skall undersöka hur det ligger till med LRF Konsult, jag kanske är ute och cyklar men jag får en känsla av att dom har en bättre rådgivning vad gäller lite större lantbruk medan det förstnämnda är lite mer för småbrukare, som jag förhoppningsvis ska bli.

1 kommentar:

  1. Go böna!
    Detta är en bra idé, kommer vara kul att kunna läsa hur allt började.

    SvaraRadera